Вітамін С може допомогти зберегти об’єм сірої речовини мозку з віком

Ключові факти:

  • Низький рівень вітаміну С у плазмі крові асоціюється зі зменшеним об’ємом сірої речовини мозку та погіршенням зв’язності в літніх людей.
  • Вітамін С є потужним антиоксидантом, який може захищати нейрони від окислювального пошкодження.
  • Дослідження підкреслює потенційну роль оптимального рівня вітаміну С у підтримці когнітивного здоров’я з віком, але потрібні подальші дослідження для встановлення причинно-наслідкових зв’язків.
Вітамін С може допомогти зберегти об'єм сірої речовини мозку з віком 2

З віком наш організм, включно з мозком, зазнає природних змін. Структурно мозок втрачає об’єм сірої речовини — ділянки, відповідальної за обробку інформації, рух та контроль емоцій, що може ускладнювати виконання певних функцій, таких як формування нових спогадів та багатозадачність.

Крім того, відбуваються зміни в нейронах та нейромедіаторах, що може впливати на зв’язність мозку та процеси передачі сигналів.

Попередні дослідження свідчать, що дотримання дієти, спрямованої на підтримку здоров’я мозку, може допомогти сповільнити старіння мозку та когнітивне зниження. Також відомо, що певні поживні речовини, зокрема омега-3 жирні кислоти, вітаміни групи В, флавоноїди, магній, вітамін Е та вітамін С, можуть сприяти здоровому старінню мозку.

Нове дослідження, опубліковане в журналі PLOS One, детальніше розглядає роль вітаміну С і виявило, що низький рівень цього вітаміну в плазмі крові асоціюється зі зменшенням об’єму сірої речовини мозку та погіршенням зв’язності під час старіння.

Чому вітамін С є важливим для старіючого мозку?

У межах цього дослідження вчені проаналізували зразки крові та МРТ-знімки приблизно 2000 дорослих японців віком від 64 років. Були виміряні об’єм сірої та білої речовини мозку, а також рівні вітаміну С у плазмі крові учасників.

«Вітамін С є життєво важливим антиоксидантом, а його концентрація в мозку (спинномозковій рідині) більш ніж удвічі вища, ніж у крові», — зазначив Томóхіро Шінтаку, доктор медицини, доктор філософії, доцент кафедри радіології Вищої школи медицини Університету Хіросакі, Японія, і відповідальний автор дослідження.

«Хоча попередні дослідження показали, що дієта, багата на вітамін С, пов’язана зі зниженим ризиком когнітивних порушень, таких як хвороба Альцгеймера, залишається нез’ясованим, як рівень вітаміну С у крові безпосередньо пов’язаний з великими мозковими мережами. Ми прагнули заповнити цю прогалину, оскільки жодне попереднє дослідження не оцінювало асоціацію між рівнями вітаміну С у плазмі та мережею пасивного режиму роботи мозку (DMN), яка охоплює ділянки мозку, що активізуються, коли мозок перебуває у стані спокою», — пояснив Шінтаку.

«Мозок надзвичайно вразливий до окислювального стресу, а дієтичні антиоксиданти значно сприяють захисту нейронів від окислювального пошкодження та підтримці загальної функції нейронів. Оскільки нейродегенеративні захворювання все більше впливають на здоров’я мозку у літніх людей, розуміння того, як модифіковані фактори способу життя, такі як щоденний прийом вітамінів, можуть підтримувати когнітивний резерв, є критично важливим для громадського здоров’я та профілактичної медицини.»

– Томóхіро Шінтаку, доктор медицини, доктор філософії

Нижчий рівень вітаміну С, менший об’єм сірої речовини мозку

За результатами дослідження, учасники з нижчим рівнем вітаміну С у плазмі крові мали менший об’єм сірої речовини, а також знижену зв’язність у межах DMN.

«Зменшення об’єму сірої речовини зазвичай відображає атрофію мозку та втрату нейронів», — зазначив Шінтаку. «Крім того, DMN є ключовою мережею для когнітивних функцій, таких як пам’ять, і її знижена зв’язність є відомим раннім клінічним проявом когнітивних порушень».

«Таким чином, значущість нашого відкриття полягає в тому, що підтримання оптимального рівня вітаміну С може потенційно відігравати допоміжну роль у пом’якшенні вікових когнітивних змін та збереженні нормальної цілісності мозкових мереж», — повідомив він.

Шінтаку зазначив, що оскільки дослідження є перехресним, воно може лише виявити асоціацію, але не причинно-наслідковий зв’язок.

«Нашим наступним кроком є проведення поздовжніх досліджень для спостереження за часовими змінами — зокрема, як зміни рівня вітаміну С у плазмі з часом впливають на структуру мозку та когнітивні траєкторії», — деталізував він. «Ми також плануємо включити комплексні оцінки способу життя, включаючи індекс маси тіла (ІМТ) та загальне споживання їжі, щоб далі з’ясувати незалежний внесок вітаміну С».

Важливість мережі пасивного режиму роботи мозку та функції мозку

Журналістам було надано можливість поспілкуватися з доктором Пітером Ґлібусом, головним неврологом та директором відділення когнітивної та поведінкової неврології в Інституті неврології Маркуса, який є частиною Baptist Health South Florida, щодо цього дослідження.

Ґлібус, який не брав участі в цьому дослідженні, прокоментував, що його першою реакцією на результати було оптимізм.

«Це свідчить про потенційно простий і доступний спосіб підтримки здоров’я мозку, оскільки підтримання адекватного рівня вітаміну С може допомогти зберегти зв’язність у ключових ділянках мозку, включаючи мережу пасивного режиму роботи», — пояснив він. «Ця мережа відіграє важливу роль у таких функціях, як короткострокова пам’ять, інтроспекція та саморефлексія».

«Важливо продовжувати науково оцінювати, як змінюється функція мозку з віком і як рівень вітамінів впливає на ці процеси», — продовжив він.

«З віком засвоєння може знижуватися, а раціон може стати дефіцитним за ключовими поживними речовинами, тому розуміння основних механізмів та їхнього впливу є критичним. Це також підкреслює потенціал відносно простих втручань, таких як оптимізація рівня вітамінів, як профілактичної стратегії для підтримки когнітивного здоров’я або сповільнення когнітивного зниження», — сказав Ґлібус.

Результати дослідження потребують обережної інтерпретації

Також було проведено розмову з доктором Дунґ Трінь, терапевтом у MemorialCare Medical Group та головним медичним директором Healthy Brain Clinic в Ірвіні, Каліфорнія, який також не брав участі в цьому дослідженні.

Трінь назвав це дослідження цікавим і обнадійливим, але таким, що потребує обережної інтерпретації.

«Багато літніх людей, цілком зрозуміло, стурбовані пам’яттю, когнітивними здібностями та збереженням незалежності з віком, тому дослідження, які пов’язують повсякденні фактори здоров’я, такі як харчування, зі структурою мозку, є важливими», — пояснив він.

«Це дослідження виявило асоціацію між вищим рівнем вітаміну С у плазмі та маркерами здоров’я мозку за даними МРТ, включаючи об’єм сірої речовини та зв’язність у мережі пасивного режиму роботи, яка залучена до кількох когнітивних функцій. Однак дослідження не доводить, що вітамін С запобігає когнітивному зниженню або що прийом добавок покращить здоров’я мозку. Його слід розглядати як сигнал про те, що статус вітаміну С може бути лише одним елементом у значно ширшій картині здоров’я мозку.»

– Дунґ Трінь, доктор медицини

Трінь запропонував, щоб наступним кроком у цьому дослідженні були поздовжні дослідження, які відстежуватимуть людей протягом тривалого часу, щоб побачити, чи рівень вітаміну С передбачає зміни в об’ємі мозку, зв’язності мозкових мереж або когнітивній продуктивності.

«Також було б корисно мати повторні вимірювання вітаміну С, більш детальні дані про раціон та кращий облік таких факторів, як індекс маси тіла, соціально-економічний статус та загальна якість харчування», — деталізував він. «Зрештою, для визначення того, чи може покращення статусу вітаміну С реально змінити результати щодо стану мозку, знадобляться рандомізовані клінічні випробування».

«Я також хотів би побачити, як це дослідження буде повторено на більш різноманітних популяціях, оскільки це дослідження зосереджувалося на літніх японських дорослих», — продовжив Трінь.

«Для пацієнтів практичним висновком є не поспішати з прийомом добавок у високих дозах, а підтримувати здоровий харчовий раціон, що включає продукти, багаті на вітамін С, такі як фрукти та овочі, разом з іншими перевіреними звичками для здоров’я мозку», — порадив він.

Джерело новини: www.medicalnewstoday.com

Поділитися новиною:TelegramViberFacebook
No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *