Нове дослідження: 7 келихів алкоголю на тиждень – новий безпечний максимум?
Ключові факти:
- Помірне споживання алкоголю, що становить два напої на день, може нести значні ризики для здоров’я, які часто недооцінюються.
- Дослідження “Споживання алкоголю та здоров’я” вивчало вплив алкоголю на довготривале здоров’я та мало на меті допомогти у формуванні Дієтичних рекомендацій США на 2025-2030 роки.
- Аналіз виявив, що вживання в середньому двох алкогольних напоїв на день (14 на тиждень) асоціюється з підвищеним ризиком розвитку захворювань, пов’язаних з алкоголем, та смертністю.
- Цей рівень споживання збільшував ризик смертності, пов’язаної з алкоголем, до 1 випадку на 25.

Протягом десятиліть дослідження алкоголю зосереджувалися переважно на небезпеках надмірного вживання. Однак останнім часом вчені почали оцінювати, чи навіть низькі або помірні рівні споживання алкоголю можуть впливати на довготривале здоров’я.
Нове дослідження свідчить, що ризики для здоров’я, пов’язані з алкоголем, стабільно зростають зі збільшенням споживання, і що алкоголь, схоже, не надає жодних загальних переваг для здоров’я при будь-якому рівні вживання.
Дослідження опубліковано в Journal of Studies on Alcohol and Drugs.
Зміна погляду на споживання алкоголю
Згідно з опитуванням Управління з питань зловживання психоактивними речовинами та психічного здоров’я, алкоголь є найчастіше споживаною речовиною в США, і у 2024 році 134,3 мільйона осіб віком від 12 років повідомили, що вживали алкоголь протягом останнього місяця.
Попередні дієтичні рекомендації для американців рекомендували дорослим, які вживають алкоголь, робити це помірно, що становило до одного напою на день для жінок і до двох напоїв на день для чоловіків.
Поточні дієтичні рекомендації стверджують, що менше споживання краще для здоров’я, але не надають жодних конкретних вказівок щодо кількості алкоголю, яка вважається низькоризиковою.
Нещодавні дослідження свідчать, що жодна кількість алкоголю не є повністю безпечною. Нове дослідження мало на меті краще зрозуміти, як ці ризики змінюються зі зростанням споживання алкоголю.
Дослідники провели всебічний огляд наукової літератури, і з понад 7000 публікацій відібрали 16 досліджень для свого аналізу.
Команда вивчала захворювання, пов’язані зі споживанням алкоголю, включаючи різні типи раку, серцево-судинні захворювання та захворювання печінки.
Потім вони поєднали дані про ризики для здоров’я, пов’язані з алкоголем, з національною статистикою охорони здоров’я, щоб розрахувати ризик смертності, пов’язаний з різними рівнями споживання алкоголю.
Різке зростання ризику смертності зі збільшенням кількості напоїв на тиждень
Після аналізу даних дослідники визначили закономірність між тижневим споживанням алкогольних напоїв та ризиком смертності.
Аналіз показав, що ризик смерті, спричиненої алкоголем, зростав зі збільшенням тижневого споживання алкоголю.
Вони виявили, що споживання близько семи напоїв на тиждень асоціювалося з довічним ризиком смерті, спричиненої алкоголем, щонайменше 1 на 1000. Ризик різко зростав, коли споживання алкоголю перевищувало сім напоїв на тиждень.
Цей ризик смертності сягнув приблизно 1 на 100, коли тижневе споживання перевищувало близько 8,5 напоїв.
При 14 напоях на тиждень оціночний ризик смерті, спричиненої алкоголем, досяг 1 на 25.
Аналіз також виявив підвищені ризики для багатьох станів здоров’я. Навіть близько одного напою на день було пов’язано з вищим ризиком смерті від цирозу, раку стравоходу та раку ротової порожнини.
У жінок також спостерігалися вищі показники раку молочної залози зі збільшенням кількості напоїв на тиждень.
Автори дослідження також згадали попередні дослідження щодо вживання алкоголю, ішемічної хвороби серця та інсульту. Вони зазначили, що попередні дослідження припускали, що помірне споживання алкоголю може надавати захист від них.
Однак їхній поточний аналіз виявив, що будь-які потенційні серцево-судинні переваги нівелювалися підвищенням ризику захворювань та травм, пов’язаних з алкоголем.
Дослідники наголосили, що їхні висновки стосуються загальної популяції і не відображають особистий стан здоров’я окремої людини. Вони сподіваються, що висновки допоможуть людям приймати більш обґрунтовані рішення щодо споживання алкоголю, але зазначили, що генетика та інші особисті фактори ризику можуть впливати на ризик.
Будь-яка кількість алкоголю може завдати шкоди здоров’ю
Кетан Танкі, доктор медичних наук, сертифікований колоректальний хірург, який спеціалізується на доброякісних та злоякісних захворюваннях товстої кишки, прямої кишки та заднього проходу в MemorialCare Todd Cancer Institute, повідомив, що не був здивований результатами дослідження.
«Шкідливий вплив алкоголю на організм добре вивчений», — сказав Танкі.
Він зазначив, що алкоголь може сприяти розвитку захворювань через множинні біологічні шляхи. Коли організм розщеплює алкоголь, він виробляє сполуки, такі як ацетальдегід та вільні радикали, які можуть пошкоджувати ДНК та збільшувати ймовірність мутацій, пов’язаних з раком.
Танкі пояснив, що алкоголь пов’язаний з множинними видами раку, включаючи рак печінки та молочної залози. Крім того, він може порушувати функцію печінки, змінювати гормональний фон та послаблювати імунну систему, що може сприяти розвитку захворювань.
«Підтримання низького та нечастого споживання, коли це можливо, є практичним способом підтримки довготривалого здоров’я», — порадив Танкі.
Ченг-Хан Чен, доктор медичних наук, сертифікований інтервенційний кардіолог та медичний директор Програми структурного серця в Saddleback Medical Center, сказав, що дослідження відповідає зростаючій кількості доказів того, що алкоголь може не надавати серцево-судинних переваг, як колись вважалося.
«Довгий час ми думали, що помірне споживання вина може бути корисним. Багато досліджень, включаючи це найновіше, відтоді показали, що будь-яка кількість алкоголю, включаючи червоне вино, може завдати шкоди».
— Ченг-Хан Чен, доктор медичних наук
Чен зазначив, що вживання алкоголю пов’язане з множинними серцево-судинними проблемами та підвищує ризик розвитку кількох видів раку та захворювань печінки.
«Я все одно буду радити своїм пацієнтам пити якомога менше, а краще взагалі не пити», — поділився Чен.
За матеріалами: www.medicalnewstoday.com
